شنيدن كي بود مانند ديدن

رضا سلطان زاده
مدیر مسئول آیینه یزد

حجت الاسلام جعفر شجوني در مصاحبه‌اي گفته است:« ولايت فقيه در تورات و انجيل هم هست،.. . به غير از امام خميني (ره) ساير علما جرأت نمي‌كردند با طاغوت در افتند،.. . فتحعلي شاه به ملا احمد نراقي مي‌گويد: شما اجازه بدهيد ما از طرف شما سلطنت كنيم.. .


به شما بگويم كه حكومت اسلامي پارلمانتاريسم نيست.. . من اصل پارلمان را در حكومت اسلامي قبول ندارم.. . عقيده‌ام اين است كه همانطور كه زوركي رضاخان چادر مردم را برداشت بايد زوركي سر زن‌ها چادر گذاشت.


دختري كه با لباس خواب در خيابان آمده، دارد جامعه ما را آتش مي‌زند، او جوان‌هاي عزب ما را آتش مي‌زند و تحريك مي‌كند، جوان هم كه نمي‌تواند ارضا شود ديوانه مي‌شود يك كارد برمي‌دارد و.. . برخي از فيلم‌هاي محرمانه را به من، ‌به آقاي مهدوي كني و امامي كاشاني دادند كه شما ببينيد خوابتان نمي‌برد.. .


اصلاح‌طلبان ريزش كردند، مگر با مكر و حيله داخل مجلس بروند كه نمي‌توانند كسي منتظر اصلاح‌طلبان نيست و شما خبرنگارها هم دلتان براي اصلاح‌طلبان نسوزد فكر مي‌كنيد الان كسي منتظر آقاي خاتمي و كروبي است؟ نشانه‌اي هم كه گفتم كسي منتظرش نيست اين است كه با لنگ كفش از او استقبال مي‌كنند.


در مراسم ختم امام جمعه يزد اگر پليس نبود خاتمي را كشته بودند پس عزيز من مردم منتظر اينها نيستند» 1


نگارنده در جايگاهي نيست كه بخواهد يا بتواند و يا نيازي نمي‌بيند گفته‌ها و تمام اظهار نظرهاي گوناگون و بعضاً شگفت‌انگيز شجوني را نقد و بررسي نمايد. اما يادآوري اين نكته را ضروري مي‌داند و در اين زمينه هزاران نفر مردم مومن و متعهد استان يزد و ديگر شهرهاي مختلف كشور را كه در روز برگزاري مراسم ختم شادروان حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي حضور داشتند به شهادت مي‌طلبد كه اكثريت قريب به اتفاق مردم محترمانه و مودبانه هنگام ورود به مسجد حظيره و يا وقت بيرون رفتن از آن پايگاه انقلاب در يزد به اعضاي بيت شهيد آيت ا... صدوقي و خانواده مرحوم آيت ا... روح ا... خاتمي تسليت و تعزيت مي‌گفتند و به فرزندان و ديگر اعضاي حاضر از اين دو خانواده بزرگوار اداي احترام مي‌كردند و علو درجات در گذشتگان آنها را از پروردگار غفار مسالت مي‌نمودند. فقط در موقعيتي چند نفر شعار دادند و فردي از اين جمعيت مهر نماز به سوي حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي پرتاب نمود كه به پيشاني پيرمردي فرهنگي كه از سادات مي‌باشد اصابت كرد و پيشاني او شكافت يعني «گروهي انگشت شمار به عادت مالوف در مسير افراط گري برآمدگي رگ‌هاي گردن و تارهاي صوتي خود را به معرض نمايش گذاشتند اما به يقين بايد گفت وزانت و عظمت آن مجلس باشكوه و بدون اغراق با حضور سيل جمعيت و دوستداران واقعي فرصت ميدان داري به آن چند نفرداده نشد و برنامه‌ها به روال عادي پيش رفت.. . » 2


چه خوب و شايسته بود حجت‌الاسلام جعفر شجوني حداقل به بخشي از فيلم گزينشي تهيه شده از آن مراسم كه از سيماي يزد و تهران پخش شد يا به فيلم چند ساعته حضور با شكوه مردم در تشييع و برگزاري نماز بر پيكر شادروان محمدعلي صدوقي توسط آيت ا... محقق داماد و يا نحوه استقبال از حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي و بعضي از نوادگان حضرت امام خميني(ره) و ديگر ميهمانان را تماشا مي‌كرد تا اينگونه اظهار نظر ننمايد. نويسنده اين سطور كه در سرمقاله شماره 230 و 235 آيينه يزد گوشه‌هايي از وظيفه شناسي مردم صبور و انقلابي اعم از مسلمان و غير مسلمان با سليقه‌ها و خط مشي‌هاي مختلف را به رشته تحرير درآورده، جهت مزيد اطلاع اعلام مي‌كند: عموم حاضران در خيابان امام (ره) و قيام و ميدان امير چقماق ومسجد ملا اسماعيل و حظيره و كوچه‌ها و خيابان‌هاي اطراف به پاس خدمات ارزشمند سومين شهيد محراب آيت ا... شهيد صدوقي و به منظور گرامي داشت ياد و خاطره شادروان محمدعلي صدوقي و عرض تسليت به همسر و فرزندان آن مرحوم و سيدمحمد خاتمي و خانواده داغدار آنان جمع شده بودند تا از تواضع، درايت، عملكرد، متانت و صبوري نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد سعيد مركز استان قدرداني نمايند.


نمي‌توان منكر شد كه حجت‌الاسلام و المسلمين سيد‌محمد خاتمي نيز ويژگي‌هايي دارد. بزرگ‌زاده‌اي است كه مرحوم پدرش مورد علاقه شديد مرحوم امام‌خميني(ره) بود؛ مرحوم خاتمي از سال 1344 براي حل بعضي از مشكلات به مرحوم امام مشورت مي‌داد.3 امام او را «اهل علم و تقوي و چهره پر فروغ تقوا و داراي خلوص و ايمان، زنده‌دل، چهره‌ي تابناك مبارزات خستگي‌نا‌پذير روحانيت روشن ضمير در دهه‏هاي اخير اين مرز و بوم، روشنفكري متدين و مجتهدي بزرگوار، و از خوبان امين كم‌نظير» 4مي‌دانست و معتقد بود «او با گوشت و پوست خود مبارزه را فهميده و سختي‌هاي آن را چون شربتي گوارا نوشيده بود؛ يار و پناه محرومان بود؛ يك عمر با تحجر و واپسگرايي جنگيد و يكي از طرفداران بي‏بديل اسلام ناب محمدي (ص) در عصر فريب و خودپرستي بود. او پاك زيست و پاك مرد.»5


خود ايشان نيز از نظر مرحوم امام «شايستگي و لياقت در اداره‌ي امور مطبوعات را داشت و كسي بود كه مي‌توانست آزادي‌ها را در حدود قوانين مقدّس اسلام و قانون اساسي به بهترين وجه تأمين و بي‌طرفي را حفظ كند و در راه تحقق بخشيدن به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي گام بردارد. 6 مرحوم امام او را «متدين، فاضل، با تقوا و متعهد» 7مي‌دانست. با تقوا بودنِ او در اين ظهور مي‌يافت كه سال‌ها در قدرت و در كنار ثروت زيست ولي آلوده نشد.»8


حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات درباره مدير موسسه كيهان مي‌گويد:


«آقاي خاتمي به عنوان مدير موسسه كيهان انتخاب شد. ايشان انسان شايسته و وارسته‌اي بود كه سابقه حضور در مجامع فكري و فرهنگي خارج از كشور را داشتند و نماينده ايران در مركز اسلامي هامبورگ و سرپرست اين مركز بودند و به زيبايي آن مركز را اداره مي‌كردند. وي پس از انقلاب به ايران آمد و نماينده مجلس شد كه همزمان با نمايندگي مجلس در دوره اول، براي سرپرستي كيهان انتخاب شد.


مديرمسوول روزنامه اطلاعات با اشاره به اينكه «كيهان هم مثل اطلاعات يك موسسه بزرگ بوده و اين دو به دوقلوهاي فرهنگي كشور معروف هستند»، افزود: آقاي خاتمي نيروهاي خوبي را براي موسسه كيهان انتخاب كرده بودند و همگي از طيف توانمند، سالم و نوجويي بودند كه آن‌جا را به خوبي اداره مي‌كردند.»9


محسن دعاگو عضو شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و امام جمعه شميرانات اظهار مي‌دارد: آقاي خاتمي در تحمل انتقاد انصافاً ‌يك انسان قابل تمجيدي است.10


پرسشي كه حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني بايد بدان پاسخ بدهد اينكه مگر آحاد مردم اين سرزمين به ويژه افرادي كه داراي تريبونهاي رسمي هستند و يا در مجامع مورد عنايت جامعه حضور دارند آيا نبايد خود به اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي پاي بند باشند و بدان عمل كنند وعموم مردم را نيز تشويق به اجراي آن نمايند؟


«حكم به مجازات و اجراي آن بايد تنها از طريق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.


اصل، برائت است و هيچ كس از نظر قانون مجرم شناخته نمي‌شود مگر اينكه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.


هتك حرمت و حيثيت كسي كه به حكم قانون دستگير بازداشت و زنداني يا تبعيد شده به هر صورت كه باشد ممنوع و موجب مجازات است» حيثيت، ‌جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردي كه قانون تجويز كند.»11


بنابراين به همگان بايد آموخت و به آنها متذكر شد كساني كه به هر دليل هنوز در دادگاه صالحه‌اي محاكمه و يا محكوم نشده و آزادانه زندگي مي‌كنند به هيچ وجه نبايد تحت فشار قرار گيرند و يا عليه آنها شعارهاي هنجارشكنانه داد چه در مجلس شوراي اسلامي يا بر روي منابر يا در مصاحبه‌ها و يا در مساجد و در مجامع يا سخنراني‌ها يا در مراسم ترحيم و روضه‌خواني و يا در خيابان‌و كوچه و دانشگاه و.. .... ضمناً‌خبري كه يك مسوول يا روحاني و يا هر فرد ديگري مي‌خواهد به مردم بدهد بايد به صحت آن اطمينان پيدا كند بعد خبر را اعلام نمايد كه اين روش به طور قطع به صلاح و صواب نزديكتر است.


زليخا گفتن و يوسف شنيدن


شنيدن كي بود مانند ديدن


اگر در ميان انبوه جمعيتي، كمتر از يك صدم حاضران برخلاف قانون، ضابطه، اخلاق و ادب اسلامي آن هم در مجلس ترحيم عليه يكي از صاحبان عزا شعار بدهند يا جسارت به خرج داده و مهر نماز به سوي انساني پرتاب نمايند مي‌توان گفت اگر پليس نبود وي را كشته بودند اما اگر به نوارهاي ضبط شده گوش فرا دهند و يا فيلم و تصاوير آن صحنه‌ها را ببينند در مي‌يابند در آن لحظات اكثريت حاضران در حمايت و به طرفداري خانواده‌هاي صدوقي و خاتمي چگونه شعارهاي كوبنده سر مي‌دادند. و ارادت خود را به پيشروان در خط امام(ره) و انقلاب اسلامي ايران ابراز مي‌نمودند. بديهي است هر كس مسئول اعمال و رفتار خويش است و بايد در مراجع صالحه و در نهايت در پيشگاه عدل الهي پاسخگو باشد به جز معصومين بزرگوار (ع) هيچ يك از افراد بدون تقصير و يا قصور نيستند و همه در معرض خطا و اشتباه مي‌باشند از پروردگار مسألت مي‌نمائيم لحظه‌اي ما را به خود وانگذارد.


مدير مسئول

پي‌نوشت‌ها:

1- مصاحبه با روزنامه روزگار ص2 مورخ 19/5/90

2- ستون انعكاس آيينه يزد شماره 230 مورخ 14/4/90

3- «صحيفه امام خميني (ره)»، جلد دوم، صفحه 68

4- همان، جلد 21، صفحه 170

5- همان، همان جا، پيشين

6- همان، جلد 13، صفحه 356

7- همان، جلد21، صفحه 170

8- اطلاعيه حجت الاسلام والمسلمين مهدي منتظر قائم

9- سخنان حجت الاسلام والمسلمين محمود دعايي (نقل از هفته‌نامه يزدامروز شماره 420)

10- بخشي از گفت و گوي محسن دعاگو با روزنامه اعتماد

11- اصول 36، 37 39 و 22 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا